Bestilling, billet og betaling
Du bestiller din rejse gennem vores kundeservice eller på vores hjemmeside. Efter bestilling vil du modtage en bekræftelse sammen med en faktura. Vi sender ikke bekræftelse på betaling, men kontakter i stedet de, som er forsinket med betalingen. Det er vigtigt at kontrollere, at alle oplysninger om bestillingen er korrekte på bekræftelsen. Der kræves minimum 20 rejsende for at gennemføre en rejse.
Afbestillinger og afbestillingsbeskyttelse
Hvis du bliver nødt til at afbestille rejsen, skal dette ske så snart årsagen opstår og før rejsen starter. Afbestillinger accepteres af vores kundeservice +47 356 88000. Ved afbestilling pålægges et gebyr på mindst DKK 500 per person uanset årsag.
Bagage – forsinket eller beskadiget
Hvis din bagage er beskadiget eller ikke kommer frem, skal du melde dette allerede i bagagehallen på lufthavnen. Spørg personalet i lufthavnen, hvis du har brug for hjælp! Sørg for at få den originale skadesrapport, en såkaldt PIR-rapport. Dette kræves i henhold til flyselskabernes regler for, at du kan få eventuel kompensation. Information om erstatningsansvar, erstatningsniveau og betingelser kan fås fra det aktuelle flyselskab eller dit forsikringsselskab.
Fly
Indcheckning i lufthavnen begynder 2 timer før flyafgang. Det er vigtigt at være ude i god tid, men indcheckning lukker generelt 1 – 1,5 time før flyets afgang, se rejsedokumenterne. Ved pladstildeling forsøger flyselskaberne at holde grupper, der rejser på samme bestilling sammen. Du kan dog ikke regne med at få plads ved siden af eller i nærheden af dit rejseselskab.
Pas og visum
Det er den rejsendes ansvar at sikre, at nødvendige dokumenter til rejsen, såsom pas, visum, certifikater og forsikringer, er i orden før afrejse. På de fleste rejser til lande uden for Schengen skal passet være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst. Her er paskontrol obligatorisk, og det er også vigtigt, at passet er komplet.
Rejsende med andet statsborgerskab end dansk bedes tjekke reglerne med den relevante ambassade/konsulat.
Nationalt ID-kort
Nationalt ID-kort med rejseret er gyldigt som rejsedokument til EU-/EØS-landene og Schweiz. Læs mere på de danske myndigheders hjemmesider om, hvilke udgaver der er gyldige.
Indrejseregler og Udenrigsministeriet
Det er vigtigt, at du altid holder dig opdateret på de forskellige landes indrejseregler. Regeringen/Udenrigsministeriet opdaterer løbende informationen for de respektive lande. Læs Udenrigsministeriets pas- og visumregler her: pas og visum til udlandet.
Rejseforsikring
Gyldig rejseforsikring er helt afgørende, hvis du bliver syg, kommer ud for en ulykke eller noget uventet - både før og under rejsen. Kontakt dit forsikringsselskab i god tid før afrejse for at sikre, at du har gyldig forsikring og for at få oplysninger om, hvad den dækker. Medbring dit forsikringsbevis på rejsen.
Europæisk sygesikringskort
Til lægebesøg i et EØS-land eller Schweiz er det vigtigt, at du medbringer Europæisk sygesikringskort. Bemærk, at Europæisk sygesikringskort kun dækker behandlinger relateret til det generelle sundhedsvæsen i det land, du opholder dig i. For mere information om, hvilke lande Europæisk sygesikringskort dækker, samt for bestilling, kan du besøge Sundhedsstyrelsens hjemmeside: www.sundhed.dk
Vaccinationer
Kontakt din læge, sundhedscenter eller vaccinationsklinik for mere information. Du kan også læse mere om rejsevaccinationer på Statens Serum Instituts hjemmeside: www.ssi.dk
Rejse med handicap
Vores mål er, at alle, der rejser med os, skal få en så vellykket rejse som muligt. For at opnå dette er det vigtigt, at du ved bestilling informerer os om, hvilke specifikke krav din handicapstilling stiller til rejsen. Nogle hoteller har værelser for handicappede, men hotellet kan stadig have trapper til receptionen, poolen osv. Hvis du er afhængig af kørestol, skal du kontakte os ved bestilling, så vi kan hjælpe med boarding og deboarding af flyet. Flyselskabet skal altid godkende forskellige hjælpemidler, som skal checkes ind som bagage, f.eks. elektriske kørestole og ilt. Det er vigtigt, at du informerer os om dette inden bestilling. På en grupperejse rejser man sammen med andre deltagere og følger et forudbestemt program.
Ønsker
Nogle gange kan der være særlige ønsker før en rejse, såsom siddepladser ved siden af bekendte, allergier eller handicapbehov. Disse skal oplyses ved bestilling, så hotellerne og andre leverandører informeres i god tid. Vi kan ikke garantere, at alle ønsker vil blive opfyldt, da hotellerne også skal tage hensyn til andre gæster, men vi vil gøre vores bedste for at imødekomme dem. Vi anbefaler glutenintolerante gæster at medbringe eget brød for en sikkerheds skyld.
Tider på rejsen
Alle tider er lokale. Mange af tiderne er cirka-tider og påvirkes af flere faktorer. Ankomsttider til for eksempel byer eller hoteller er omtrentlige og afhænger af trafik og vejrforhold. Ændringer kan forekomme i tider for færger, udflugter og middage. Bemærk også, at åbningstider for f.eks. butikker, restauranter og museer kan blive påvirket af nationale helligdage.
Hotel
Vores hoteller er normalt af god mellemklasse eller bedre. Hvert hotel er klassificeret af de respektive myndigheder i henhold til forskellige skalaer. Hoteller kan ændre klassificering, fra sommer til vinter, efter renovering eller andre ændringer. Det er altid den aktuelle klassificering, der rapporteres. Hvis du overnatter på et hotel på vej til destinationen, er det normalt, at hotellet ligger uden for eller i udkanten af byen. På denne måde kan vi finde økonomiske overnatninger på hoteller med forretningshotelstandard. Ved julemarkedsture ligger vores hoteller som regel centralt i gåafstand fra julemarkederne. Mere detaljeret information om vores hoteller og kort findes på vores hjemmeside under hver rejse. Ifølge internationale hotelregler disponerer du hotelværelset til kl. 12.00 på afrejsedagen, i nogle tilfælde kl. 10.00. Dette gælder også, selvom afrejse fra hotellet sker om aftenen/natten eller den følgende morgen.
Hotelværelser
Der er forskelle mellem hotelstandarder i forskellige lande. Standarden i Østeuropa og Sydeuropa er nogle gange lavere sammenlignet med de nordiske lande. Alle værelser er udstyret med toilet og badekar eller bruser. På nogle hoteller kan der være forskelle i værelsesstørrelse, udstyr og udsigt. Værelsestildeling foretages nogle dage i forvejen af hotellerne, og hotellerne står for fordelingen af værelserne.
Måltider på rejsen
De fleste af vores rejser inkluderer halvpension. Mange hoteller serverer international mad for at passe til så mange af hotellets gæster som muligt. Vi anbefaler dem, der vil prøve lokale retter, at gøre det til frokost. Da hotellerne komponerer deres menuer uafhængigt af hinanden, kan tilfældigheder gøre, at lignende retter serveres mere end én gang i løbet af rejsen, men vi forsøger så vidt muligt at undgå dette.
Rejs på egen hånd
På stort set alle vores rejser er der rejsende, som rejser alene. En grupperejse er en fremragende måde at møde nye venner og bekendte på. Alle udflugter og de fleste måltider foregår som en gruppe. Vores rejseledere sørger for, at alle deltager i oplevelsen. Desværre tager alle hoteller et ekstra gebyr for overnatning i et privat værelse, selvom enkeltværelser varierer i størrelse og i mange tilfælde er mindre end dobbeltværelser. Dette gebyr er et enkeltværelsestillæg og er selvomkostningsprisen opkrævet af hotellerne.
Vores garantier
Vi er stolte af at være en af de få rejsearrangører med den højeste kreditvurdering, AAA, ifølge Soliditet/Bisnode. Vi stiller også lovpligtig rejsegaranti til Kammarkollegiet.
Synspunkter om rejsen
Mange af vores rejser besøger lande, hvor kulturer, livsstil og madtraditioner adskiller sig fra vores egne. Dette bør du huske på, når du vælger at holde ferie uden for Danmarks grænser. Hvis du mener, at noget er galt med rejsen, skal det meldes på stedet til rejselederen. Dette giver os mulighed for at rette fejlen med det samme. Vi sætter også pris på, at du tager dig tid til at udfylde evalueringsskemaet, som sendes efter hjemkomsten.
Programændringer
Ændringer i det bestilte program kan også forekomme i dagene før afrejse. Et fly kan eksempelvis blive forsinket i en anden del af verden, hvilket kan medføre forsinkelser og ændringer i ruten. I andre tilfælde kan en pool gå i stykker og kræve tidskrævende reparationer. Der kan også ske, at et nyt hotelbyggeri går i gang uden forvarsel og blokerer havudsigten. Så snart der sker hændelser, der involverer væsentlige ændringer i programmet, informerer vi dig skriftligt eller pr. telefon. Hvis ændringen er afgørende for gennemførelsen af programmet, tilbyder vi en anden rejse, hvis vi kan, eller refunderer hele eller dele af rejsens pris.
Rejseleder
Vi har en gruppe af rejseledere, som vi er stolte af. Rejselederne har frihed til at sætte deres eget præg på rejserne. Deres forskellige baggrunde, livserfaringer og interesser bidrager til en positiv mangfoldighed blandt vores medarbejdere. På vores hjemmeside eller ved at ringe til kundeservice kan du i god tid før afrejse få at vide, hvem der skal være guide på netop din rejse. Det er dog vigtigt at bemærke, at planlægningen af rejseledere er foreløbig og kan ændres. Det påvirker dog ikke rejsen. Alle vores rejseledere guider på svensk.
Udflugter
På flere af vores rejser er det muligt at bestille udflugter før afrejse, hvis de ikke er inkluderet i programmet. Under hver rejse er der information om udvalget af udflugter og hvordan de kan bestilles. Visse udflugter og arrangementer kræver et minimum eller maksimum antal deltagere for at kunne gennemføres. Lokale restriktioner, vejrforhold og andre forhold kan føre til, at afrejsedatoerne omlægges.